جريدة الدستور تنام على الملا فى سرير الأنترنت

mola At destor

طالعنا الصحفى الالمعى خالد محمود رمضان
على صفحات الجريدة الغراء الدستور
بحديث صحفى هو الأول من نوعه فقط و حصريا
على جريدة الدستور ، أجرى الصحفى الالمعى حوارا صحفيا
مع الملا عمر و قال إيه عبر الأنترنت
الملا عمر اللى من خمس سنين و هو محير العالم كله
المخابرات الأمريكية فشلت و فعلها الصحفى الفلتة خالد محمود رمضان
كل وكالات الأنباء العالمية و المحلية و جرايد ام حنفى
و العظيمة روز اليوسف بقيادة فحلها كرم جبر فشلوا
و فعلتها أخيرا جريدة الدستور
فلنصفق جميعا للاستكراد الصحفى و الفهلوه الالمعية
للصحفى العبقرى و الجريدة صاحبة الشعبية و المصداقية بين جرائد المعارضة
وشوشة خبيثة : وشوشنى فى خباثة واحد من كتاب صفحة ضربة شمس
أيام ما كانت الناس بتقراها
أنه بالأمس و بعد الهام جريدته السابقة الدستور قام بعمل حديث صحفى
مع أسامة بن لادن ، اللى اداله رنة على أمل ان أسامة يرد عليه بأتصال
و نسى صاحبنا أن دة توقيت الصلاة فى جبال أفغانستان
و أتفاجىء بعدها برسالة مفادها
- كلمنى جزاك الله كل خير - أسامة بن لادن
ترقبوا : تحقيق مع كائنات المعارضة بكوكب بلولو المظلم
حيث يخاطر الصحفى الالمعى خالد محمود رمضان
بنشر حديث لأول مرة مع الكائنات الفضائية المرعبة
فتابعونا
فقط على الدصطور

تعليقات

  1. غير معرف12/17/2006 03:50:00 ص

    انا كنت زمان بقراها بس بصراحة دلوقت حاسس ان بيتضحك عليا و ان كل اللى فيها تهويل و تهويش مالوش اى لازمة

    و اللطخ التانى اللى اسمه ابراهيم عيشى نازل شتيمة فى الريس و مش بيقدم حلول شتيمة و خلاص كل عدد كان عيل صغير بيريل على روحه و مش لاقى غير الشتيمة و بس و عمره ما عرض فكرة او نقض لحاجة موضوعيه بصراحة


    احييك يا استاذ جيمى على الموضوع دة لانك كدة اصبت كبد الحقيقة زى ما بيقولوا

    تحياتى العطرة

    احمد ابو الوفا

    مدرس فرنساوى

    ردحذف
  2. غير معرف12/17/2006 04:02:00 ص

    احا بقة ايه القرف دة

    كسم ابراهيم عيسى اللى خربها و قعد على تلها

    الغلط مش غلط الصحفى الغلط غلط العرص اللى سمحله بالنشر

    ردحذف
  3. غير معرف12/17/2006 07:49:00 ص

    بصراحة انا عاوز اتكلم علي حاجة تانية
    حد فيكم قرا رواية شيكاجو للعلامة الفهلوي علاء الاسواني ؟!!

    علمونا في المدارس ان الادب هو كل ما يقراة الانسان فيرتقي به فكريا وسلوكيا و و و ......الخ

    لكن اتمني ان افهم ما معني رواية شيكاجة وما الهدف و المضمون الفكري و الادبي اللي احنا كسبناه من الرواية

    الرواية ما هي الا سلسلة حكاوي جنسية سيئة للغاية و تحكي بطريقة وقحة وسافلة جدا جدا

    و اخرة المتمة يقولك .....ففكت سوستة البنطلون واخرجت عنقوده و نظرت اليه بشهوة ثم لحسته وبدأت بمصه بشهوة

    احـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه

    هو ده الادب و لا بلاش
    هي الناس دي ما قرتش لنجيب محفوظ و لا احسان عبد القدوس ولا اي حد غيرهم ؟؟
    ده مش ادب دا شرمطة علي كبير اوي اوي ؟

    الناس في الاتوبيس فكروني مجنون يا جماعة وانا برمي الدستور من الشباك - بصراحة جوز الجنيهات كانوا حرقني جدا _ بس يا جماعة انا عندي اخوات صغيرين بيحبوا يقروا الدستور وصفحة التعليم ......طب اسيب الجورنان في البيت ازاي و هو فيه الكوارث دي ؟؟

    يا استاذ ابراهيم اتقي الله و انت جورنالك بيدخل بيوت كتير في مصر .

    ردحذف
  4. غير معرف12/17/2006 12:00:00 م

    يخرب عقلك يا جيمي

    ردحذف
  5. غير معرف12/17/2006 12:01:00 م

    يخرب عقلك يا جيمي....انت فين يابني

    ردحذف
  6. غير معرف12/17/2006 06:35:00 م

    ماشى..كل الكلام اللى اتقال ده مية مية..بس الدستور تجربة صحفية بجد وجريدة مميزة ..بلاش نهيل عليها التراب كده_حلوة نهيل دى_
    انا زيكم استغربت من الحوار ده لكن مش معقول كلنا نبقى عبد الله كمال لما الدستور تغلط
    على فكرة الدستور دعمت التدوين جدا
    على فكرة يا شرقاوى انا لما شفت صورتك فى الدستور فرجتها لكل الناس وقلتلهم انا عايزة اتجوز الراجل ده
    لسه فى حاجات كتير مميزة فى الدستور بعيدا عن الافتكاسات والعك بتاع الاسوانى ومتنسوش ان الدستور مش هيه اللى رفعت الاسوانى ولا نسيتوا باراشوت يعقوبيان
    الله غفور رحيم يا جماعة

    ردحذف
  7. غير معرف12/18/2006 09:39:00 م

    طبعاً أنا هنا لما أكتب رد على إللى أسمه مصراوى ده يبقى كأنى بكلم نفسى ، بس عموماً معنديش مشكلة .. هكتب رد بقى وخلاص .
    مصراوى :
    انا مع ثقافة الأختيار .. يعنى المعروض يبقى من كل شكل ولون وأنا بقى لى الحرية أنشر أو منشرش ،
    يعنى حاجه كده زى كل واحد حر فى إللى هو عايزة ،
    أنت بتكره علاء الاسوانى ، وبتكره تقراله وبتكره روايته الاخيرة أو بتكره التعبيرات الجنسية فى كتاباته يبقى انت حر تقراها وانت فى الاتوبيس ولا فى الحمام حتى ..
    حر أنت فى كل إللى أنت عايزة .
    وبعدين انت برضه حر توصف " واخرجت عنقوده و نظرت اليه بشهوة ثم لحسته وبدأت بمصه بشهوة " أنها مش أدب وأنا حر أنى أقول ان ده أدب .. يعنى ،
    يا راجل هو فيه زى المص ولا انت ايه رأيك وبتقرف وبتاع .. ولا بتحسبه حرام ؟
    القرضاوى نفسه أفتى انه حلال مع انى ماليش دعوه بالقرضاوى وفتاويه .. يعنى انا حر وانت حر ..
    ده عندك مريم فى التعليق بتاعها قالت أنها لما شافت صورتى فرجتها للناس كلها وقالتلهم أنا عاوزه اتجوزه ، هى حرة وانا كمان حر أوافق أو أرفض ،
    ولا ايه يا معلم ..

    سيبك انت بس وجرب وهتدعى لعلاء الاسوانى .

    ردحذف
  8. غير معرف12/19/2006 12:32:00 م

    ايوة يا شباب, عجبتك حكايت عنقودة ولحسه دي يا شرقاوي مش كده, طبعا مين غيرك يتمزك بالكلام ده, بس انت مش يشايف اننا لو فتحنا الدنيا ع البحري في كل حاجة ونخلي الناس تختار اللي هيه عوزاه بدون اي قيود الموضوع حيبقى زيادة شويتين وممكن الناس اللي في الشارع اللي تحرشت يقولوا الله احنا احرار, طبعا انا عارف ردك حاتشخري الاول وبعدين تسب الدين علشان تعمل كارت ارهاب وبعدين تفتكر اني انا اللي باكلمك فتوطي صوتك وتقول لا كل واحد لازم يحترم حرية الاخرين, وده كلام انا متفق معاك بس حدود حريتي وحريتك تقف عند معارضتها مع حريتي وحريتك بالتبادل, صعبة شوية الجملة دي, انا قاصدي ان الواحد حر في استغلال كم الحرية اللي متاح مالم تتعارض مع حرية الاخر, متفقين في كده صح,
    طيب ارجع بقى للبلوج ده وقولي رايك.... علشان ماتعبكش انا راي ان اللبس الفاضح في الطريق العام المفتوح على المجتمع لازم يكون محدد بقيم المجتمع علشان انا حريتي حاتتاثر لما اشوف واحدة حريصة اوي انها تبين مفتنها وتبين
    قد ايه هي سيكسي, خصوصا انا ده هدف بيوت الازياء, يعني كل واحدة تبين قد ايه هي جميلة ومثيرة ومطلوبة, جميل الكلام ده وانا متفق معاه بس تبين كل ده تحت اطار مرجعية الناس اللي ليهم حرية برضو انهم مايشفوف عرض مفاتن في اي وقت وكل وقت....... يعني انا مع قنوات تليفزين متخصصة تجيب اللي هي عيزاه طول مانا عندي الحق اني اقفل القناة. بس الدستور مشكلتها انها جرنال بيقراه كل العيلة يعني لا تضمن اي سن ممكن يقراه او لا....وماتضمنش يتاثر بيه ازاي الا لو انت عايز تعلم المص لكل الناس...... انا معاك في نفس الهدف بس التعليمي واللحس كمان لاني شايفه حل للبنات اللي اتتنوا وهم صغيرين ...بس اكيد مش بطريقة النشر العام في الجرائد الاسبوعية....... ها حاتروح العجمي ....

    ردحذف
  9. غير معرف12/19/2006 04:18:00 م

    بص يا عم شرقاوي

    انا معاك في كتير من اللي قلته بس زي ما قال واحد من الناس اكتب اللي انت عايزه واعتبره ادب او قلة ادب انت حر ...بس الشرط الوحيد انك ما تجرحش حريتي .........بمعني ان علاء الاسواني يقدر يكتب اللي هو عايزه في رواية هو حر وانا اختار اشتريها ولا لاء ......انما ينشرها في جريدة من المفترض انها محترمة وبتدخل كل مكان في مصر و يصدم بكلامه الناس اللي بتقرا ده ضد الحرية

    و بعدين بعيد عن اللت والعجن ....جاوبني عن سؤال واحد ..............................توافق ان الجورنال يقعد في بيتكم وفيه الكلام ده وممكن اي حد من اهلك يقراه ؟؟!!!!!!!!!!!!

    علي فكرة انا ما بكرهش علاء الاسواني و حبيت يعقوبيان جدا .

    سلام دلوقت عشان عندي مذاكرة وامتحانات
    ادعولي والنبي !

    مصـــــــــــــــــراوي
    سلام

    ردحذف
  10. غير معرف12/21/2006 04:21:00 ص

    عزيزي المحترم
    تحية طيبة وبعد
    متمنيا لك دوام التدوين والتوفيق, أرجو أن تأذن لي بالرد على ما هو منشور فى مدونتك فيما يتعلق بالحديث الذي نشرته صحيفة الدستور للملا محمد عمر
    لن أتعرض لوصفكم لي بالصحفي الألمعي وهى عبارة أظن انك كنت تقصد بها التهكم والسخرية من شخصي المتواضع, ولست أرى أنني ألمعي أو غيره كما أن التوصيف لم يكن فى محله لسببين: الأول أن الحديث تم بالفعل مع الملا عمر عن طريق الناطق الرسمي باسم حركة طالبان الذي تمكنت من الحصول على عنوان بريده الالكتروني قبل أن نتبادل الهواتف ويجرى الرجل معي مشكورا مكالمتين سريعتين للتأكد من هويتي ثم بعد نحو شهر من الرسائل الالكترونية المتبادلة وافق الرجل على أن يكون الواسطة فى هذا الحوار.
    كنت أظن أنه من حقنا كمصريين أن نرى الرجل بشكل مختلف, وان نسعى لحواره وهو من تطارده الدنيا كلها, أنا لم أدعى أنني أجريت المقابلة مع الرجل وجها لوجه, لكنى حرصت على أن أشرح لك طريقة إتمام الحوار تماما كما فعلت فى مقدمته المنشورة فى الدستور
    عزيزي , أنا لست فى حاجة إلى الفبركة الصحفية وإذا ما تابعت عملي فى الدستور ربما تعثر على ما يدلك على ذلك, ولست أظن أنه من حقك أن تشكك فى إجراء الحوار على النحو الذي شرحته لك مع أنى لست مضطرا.
    وإذا كنت قد نصبت من نفسك قاضيا يصدر الأحكام بالفبركة على حديث الملا عمر فاسمح لي أن أرفض نتيجة ما توصلت إليه وتلك العبارات التى تفضلت بنشرها فيما يخصني
    ومع أنى لم اعتاد على أن أرد على من يعلقون على كتاباتي فى الدستور إلا أننى حرصت على الرد عليك لسبب بسيط وهو انك سعيت للنيل منى مصداقيتي الصحفية ولعلك تتفق معي على أن أهم ما يحرص عليه أي صحفي هو سمعته المهنية حتى عبر شبكة الانترنيت.
    ودعني أسألك هل كان من الضروري أن يكون من أجرى الحديث هو صحفي أجنبي حتى لا يرتاب أحد فى الحوار, وهل تظن أنه بامكانك نشر حديث مفبرك إلى الملا عمر على هذا النحو.
    من المؤسف أنك قفزت الى احكام وكونت قناعات ووجهة نظر ليست فى محلها.
    وليتني كنت أملك ترف الوقت لكي أسترسل فى الرد عليك أكثر من هذا, لكن يكفيني أنني أوضحت لك الأمر كله تاركا لقرائك الحكم
    راجيا لك مجددا كل خير مع خالص تقديري
    أخوكم
    خالد محمود رمضان
    صحيفة الدستور

    ردحذف
  11. غير معرف12/21/2006 04:30:00 ص

    مش عارف أرد عليك فين بصراحه ؟
    هنا ولا هناك ..
    بص انا هرد عليك هناك ..
    برضه تلف شوية ..
    وكمان عشان مين خرج من داره أتقل مقداره ،

    نتقابل هناك ..

    ردحذف
  12. غير معرف12/21/2006 04:56:00 ص

    بصراحة شرقاوي عنده حق يحتار يرد على الصحفي الألمعي فين بس خلاص اتحلت يا باشا هيظبطك هناك ... انتظره
    أما بالنسبة ليك انت بقى مني شوية أسئلة هناك برضو بس سؤال وجيه انت كلمته من مصر و لا منين علشان انت عارف الخطوط متراقبة و كدة و هو برضه الدستور مش بيدي ثلاث مكالمات موبايل للصحفي في اليوم و لا أنا غلطانة للاقتصاد في المصاريف؟ ، أنا عارفة إن السبب في نسخ الرد هنا و هناك كان سببه أكيد ضيق وقت سيادتك بسبب الألمعية أقصد الشهرة و ضرايبها
    هي الصحافة علمتك إيه بالضبط ياريت تقولنا يمكن نصدقك؟

    ردحذف
  13. غير معرف12/21/2006 07:34:00 م

    المحترمة سارة
    ممكن يكون لك وجهة نظر معينة فى موضوع ما لكن هذا لا يعنى انه بامكانك اعطاء نفسك الحق فى الحديث علىهذا النحو
    دعينا نرتقى بمستوى الحوار
    أنا اجريت حديث واذا لم تكن تريدين التصديق فتلك مشكلتك, انا عملت مجهود حتى يتم الحوار الذى لا يروق لك, ومع ذلك يتهكم البعض بطريقة ليست لطيفة ولا أريد استخدام تعبيرات أخرى.
    لست أسعى للحصول من على احد على صك بالبراءة أو دخول الجنة,ولست طموحا الى ان أنال رضاكم, ولست معنيا بأن أدخل فى سجال مع أحد,
    لكنىرأيت أنه من حق من يقرأون الدستور أن يقرأوا وجهةنظرى خاصة اننىالمعنى مباشرة بالموضوع.
    الصحافة علمتنى الموضوعية وادب الحوار والاختلاف
    وماكنت لرد على أحد لولا أن صديق لفت انتباهى الى ما هومنشور هنا وهناك
    ومرة أخرى لو أكنت أملك ترف الوقت لكتبت المزيد
    وساعتبر هذا هو آخر ما ساكتبه ردا على ما يقال
    تمنياتى لك بتدوين أرقى ولغة لا تتضمن التهكم وساكون سعيدا لو أمنعت النظر مرة اخرى فيما سبق
    لك تقديرى واحترامى
    خالد

    ردحذف
  14. غير معرف12/21/2006 08:50:00 م

    الصحفى الالمعى و اسمحلى ان اعيدها لانك بالفعل كذلك فبتعليقك على الموضوع فتحتل الباب بكلماتك الرقيقة الحالمة بأن اراجع تاريخ حضرتك الصحفى من خلال موضوعاتك و تحقيقاتك بجريدة الدستور

    و رغبة منى فى معرفة صولاتك و جولاتك السابقة اردت ان اعرف المزيد عن صاحب السبق الصحفى الهايل دة علشان كدة سألت كل الناس عنك و جيبت كل ارشيفك اللذيذ و بما انك صاحب المباردة انى ادور وراك و لانى حد محترم و بسمع كلام الكبار دايما و خصوصا لو كانوا اصحاب سبق زيك خد بقة عندك


    امعنت النظر فى كل اعمالك وانفرادتك المضروبة بدءا من انفرادتك المنقولة رأسا من الكونجرس الأمريكى للدستور مباشرة دون وسيط او نقلك الكامل من مواقع الانترنت والأزمة التى اثرتها مرة داخل الدستور بموضوعك المنقول عن موقع قناة العربية والذى تم اكتشاف ان العربية قد نقلته عن مكان اخر ولكنك لم تدرك بالمناسبة انا مش عاوز افتحلك لأنى ممكن اضرب امثلة بنص موضوعاتك لو عايز نحن مستعدين وهيا بنا نلعب
    سؤال اخير يا خالد اشمعنا انت الوحيد اللى بتنفرد بكلام من الكونجرس وباحاديث خاصة على الميل من القيادات الأمريكية ومن طالبان يكونش بتحضر عفاريت ؟؟

    و لا بتستحضر جان ؟ و يا ترى بعد حوارك مع الملا هاتفاجئنا بحوار اكثر سخونة مع بن لادن ؟

    يا عم الصحفى الكبير قوى برفض بجد انك تستخف بعقلى و لا انت و لا جريدك و لا اى واحد فى الدنيا انا حبيت اوضحلك بس لانك بتقول انى نصبت نفسى قاضى
    بس فعلا انا ما حدش يستكردنى

    انتظر جديدنا وجديد زملائك فى الدستور الذين ابدوا استعدادهم لتقديم الكثير من الخدمات لأنك بتاخد مساحاتهم دايما بموضوعات مضروبة بالمناسبة التقيل جاى انتظرونا

    ردحذف
  15. غير معرف12/22/2006 04:33:00 ص

    عزيزى
    انت تتلكم وكأن بينى وبينك خصومة مع أنى لا أعرفك
    كل كلامك مردود عليه وأنا لا أسمح لنفسى مطلقا بان أنقل عن اى مصدر آخر دون الاشارة اليه, لكن اذا تم حذف المصدر فهذه ليست مشكلتى
    فى أصل كل موضوعاتىاذا كنت قد استعنت بخبر مهما كان بسيط لا بد أن أشير فى المتن الى مصدره حتى لو كان موقع على الانترنيت, وبالمناسبة أنا لا أنقل عن أى موقع الا بعد الاتصال بهم والحصول على موافقتهم ثم أكتفى لاحقا بالاشارة اليهم لأنى احرتم نفسى وأرى أنه لا يجوز باى حال من الأحوال عدم احترام مجهود الآخرين.
    واذا كنت فعلا تقرا ما أكتبه فىالدستور تعال مثلا الى موضوع كتبته عن رحلات الرئيس سترى أننى أشرت حتى الى اسم زميل صحفى ولم أكتفى فقط بذكر اسم صحيفته مع أن هذا امر طبيعى عندما استشهدت بقصته عن رئيس دولة اجنبية فى مطار القاهرة.
    مع الأسف أنا لا يهمنى كثيرا أن تقتنع او لا, كل ما فى الأمر أنى وجدت ما تنشره حولى فى مدونتك أمر يمس مصداقيتى فقررت الرد عليك.
    ولى رغبة فى أن تفهم أننى لا أجورعلى حق زميل ولست بصدد المنافسةمع أحد ولست أيضا مهموما مثلك بمسالةمساحة الموضوعات وحجمها.
    أتحداك أن تجد موضوع واحد مضروب واتحداك أيضا ان تسعى الى الاستمرار فى هذا العبث الكلامى.
    لست مشغولا بتهديداك المبطن ولست معنيا به ومنذ زمن طويل لم أعد أتوقف عند من يستخدم هذا الأسلوب معى.
    ودعنى أنتظر معك ما ستأتى به من زملائى فى الدستور كما تقول.
    لكنى دعنى أهمس فى ّأذنك أنه سيكون من الأجدى كثيرا أن تتفرغ لتطوير مدونتك وجعلها أكثر افاداة لزوارك عوضا عن التركيز على موضوعاتى فى محاولة لن تنجح فيها لاثبات أنهامضروبة وذلك ببساطة لأنها ليست كما تقول
    مع شكرى

    ردحذف
  16. غير معرف12/22/2006 04:09:00 م

    عزيزى الصحفى

    انا لا اعرف حضرتك و لا من قريب و لا من بعيد

    غير كونك تكتب فى جريدة استمريت فى شرائها و قرائتها زمن ليس بالقليل

    و عملا بمبدأ ان غلطة العظماء لا تغتفر و بما ان الدستور عظيمة فى نظرى

    فبالتبعية ارفض ان تستخف بى تلك الجريدة التى احترمتها دوما

    و بما انك طلبت ان ابحث فى تاريخك فلقد بحثت بالفعل

    و هالنى ما وجدت و لن اعلق على تعليقاتك بعد الان فقط سأضع تاريخك امامك

    و امام الجميع حتى تكون عبرة لكل صحفى ضريب يزايد على الاخرين و يستخف بعقولهم

    انتظر اعمالك المنشورة بجريدة الدستور حصريا و بالخطوط الحمراء على المدونة :d

    اما بالنسبة لموضوع تطوير مدونتى .... فانا فعلا اهو بطورها بكشف الزيف و اثبات الحقائق

    شكرا لتعاونكم :d

    ردحذف
  17. غير معرف12/22/2006 07:28:00 م

    على فكرة يا جماعة المفروض ان احنا نرتفي بأسلوب الحوار حتى لو كنا رافضين اللي بيتنشر أو بيتكتب في الجرايد ولينا تعليق عليه يعني على سبيل المثال الأخ اللي شتم الصحفي إبراهيم عيسى والأخ التاني اللي شتم علاء الأسواني ... هي دي طريقة النقد والرفض اللي انتو اتعلمتوها
    مش عايزينا نقرا الجرايد علشان قلة الأدب اللي فيها وعايزينا بقى نقرا نقدكو ونقتنع بيه ... طب ازاي ؟!!!
    طب شفتو طريقة الأستاذ خالد محمود رمضان في الرد ... شايفين استخدم أسلوب راقي ازاي ؟
    ياريت نفهم ونتعلم وبعدين نكتب وبعدين ننقد الكتابة ... وشكراً

    ردحذف
  18. غير معرف12/23/2006 12:44:00 ص

    شخرة برولوج

    قال ضربوا المصدر على عينه قال خربانة خربانة
    ضرب المصدر زي أكل البنجر
    إضرب المصدر يخاف السايب
    وعجبي

    شخرة فيناله

    ردحذف
  19. غير معرف12/27/2006 06:39:00 م

    أحي الرأي الحر أولا
    لكني بسأل سؤال واحد , إيه لزمة إستخدام ألفاظ لا تليق أثناء التعبير عن الرأي ؟
    دي شطارة مثلا , أو جدعنة ؟
    ولا لما أقول رأيي بأسلوب أفضل , هايتقال عليا خرع ؟

    في إنتظار إجابتكم

    ردحذف
  20. غير معرف12/29/2006 10:52:00 م

    ان عشنا وكان لينا عمر هفكرك انا كنت باقى عليك وخلتنى اخسرك انا مش هقول بعدت ليه وايه غيرك والبعد ان كان صعب بكرة استسهله
    اى حاجة فى اى اتجاه تديك اى نتيجة
    اشطاااااااااااااااااااااااااط على رأى خالد كساب الى بقيت اكرهه

    ردحذف
  21. غير معرف1/05/2007 02:31:00 م

    العزيز المحترم
    تحية طيبة
    أود أن ألفت انتباهكم الى ضريب جديد للمواضيع وهو هذه المرة تابع لصحيفةالنيويورك تايمز
    وأيضا الموضوع خاص بحوار جرى معه عبر أسئلةوجهت بالبريد الالكترونى للمتحدث باسم طالبان تماما كما فعلت الدستور
    ماذا ستقول هذه المرة؟
    وكيف ستقارن بين مافعلته فى الدستور وبين مانشرتهاليوم الصحيفةالأمريكية
    وأين انت ياحمرة الخجل
    لقد أسمعت لو ناديت حيا ولكن لا حياة لمن تنادى

    مرفق لك خبر بثته وكالة الأنباء الفرنسية حول المقابلة
    الملا عمر يؤكد انه لم يلتق اسامة بن لادن منذ خمس سنوات
    05/01/2007 - 09:53

    - نيويورك (اف ب)- صرح الزعيم الروحي لحركة طالبان الملا محمد عمر في مقابلة نشرتها صحيفة "نيويورك تايمز" الاميركية الجمعة انه لم ير زعيم تنظيم القاعدة اسامة بن لادن منذ خمس سنوات ووعد بمواصلة القتال حتى تحرير افغانستان من القوات الاجنبية.
    وقال زعيم طالبان الفار "لم اره ولم ابذل اي جهد لرؤيته لكنني اصلي من اجل صحته وسلامته" مؤكدا انه يشاطر قادة تنظيم القاعدة "الهدف المشترك" الذي يتمثل في طرد القوات الاميركية من افغانستان.
    واكد الملا عمر انه لم ير اسامة بن لادن ولم يجر اي اتصال معه منذ ان غادر قندهار في كانون الاول/ديسمبر 2001 فارا من قوات التحالف التي قادها الاميركيون بعد اعتداءات الحادي عشر من ايلول/سبتمبر 2001.
    وردا على اسئلة سلمت بواسطة متحدث باسم طالبان قال الملا محمد عمر انه لا يشعر بالاسف لانه قام بايواء بن لادن في افغانستان. وقال "قرارنا تأمين ملاذ لاسامة بن لادن يستند الى مبادىء".
    ونفى زعيم طالبان المعلومات التي تتحدث عن تلقي الحركة مساعدة من باكستان واستخدامها لاراضيها. وقال "لم نتلق حتى الآن اي مساعدة (...) والقيادة والمقاومة والشورى كلها تتمركز هنا في افغانستان".
    من جهة اخرى رأى الملا محمد عمر ان خطة الرئيس الافغاني حميد كرزاي تنظيم مؤتمر للسلام بين وجهاء باكستانيين وافغان تشكل مناورة تمليها وكالات الاستخبارات الاميركية. وقال "وحدهم الذين باعوا انفسهم الى القوات الاجنبية سيشاركون في هذا اللقاء ومشاركتنا غير واردة اطلاقا".
    واضاف "يجب ان تغادر القوات الاجنبية افغانستان اولا وبعدها ستتم تصفية المؤسسات التي اقامتها" متابعا "اذا لم يتم ذلك فان الحرب ستتصاعد".
    واكدت "نيويورك تايمز" انه من المستحيل التحقق من ان هذه الاجوبة صادرة فعلا عن الملا محمد عمر الذي يقول انه يختبىء في افغانستان بينما يعتقد بشكل عام انه في باكستان.


    وهنا رابط الصحيفةالأمريكية
    http://www.nytimes.com/2007/01/05/world/asia/05taliban.html?_r=1&oref=slogin

    ردحذف
  22. غير معرف1/12/2007 10:11:00 م

    جاتكو القرف

    ردحذف
  23. غير معرف1/12/2007 10:19:00 م

    يا استاذ دى النيورك تايمز

    مش الجرنان اللى محرريه بيتخانقوا على التليفون علشان يتصلوا منه

    ردحذف
  24. غير معرف1/12/2007 10:21:00 م

    و كمان اتأكد من الرابط لان دة رابط للدخول على المنطقة بتاعت الاعضاء بس

    اين حمرة الخجل اين الكسوف

    نيسهاهاهاهاها

    ردحذف
  25. غير معرف1/14/2007 01:27:00 ص

    يا استاذ الأستاذ خالد محمود رمضان .. أرجوك لا ترد .. الحوار بدأ بـ (أحه) و(كسم) .. فلماذا تدخل هذا المستنقع وأنت صحفي مرموق يحترمه أكثرنا ؟... أكثر المدونات في مصر لم تعد وسيلة للتعبير قدر ما هي وسيلة لإخراج الصديد والقذارة المكبوتة .. في كل مدونة سوف تجد ضمن التعليقات ألفاظ (خول) و(كس) و(متناك) لأن الشخصية المصرية تقول وتفعل أي شيء متى ضمنت أنه لا رقابة عليها .. أنت صحفي محترم ونحن نثق بصدقك فكف عن محاولة إثبات ذلك .. أعرف أن اصلك المحترم هو الذي يجعلك تضطر للرد على شتائم السكارى، لكن بصراحة الموضوع لا يشجع على أي رد .. وأنت تعرف ان هناك حالة سعار كلابي محترمة في النت حول كل ما يمت للدستور بصلة ...
    لو شتمني أحد في الشارع بـ (ابن الكلب) فلن أحضر صورة أبي وصورة كلب لأطلب منه ان يتأكد من انه لا يوجد شبه ..
    رجاء .. رجاء .. لا ترد ...

    ردحذف
  26. غير معرف1/14/2007 09:26:00 ص

    لو أن كل (كلب) عوى ألقمته حجراً ....لصار مثقال منه بدينار
    لاحول ولا قوة إلا بالله .. إذا كان هذا هو حال أخلاق الشباب الذين يقدمون أنفسهم باعتبارهم من المهتمين بالشأن العام فى مصر ومن يتحرقون شوقاً لتحسين أحوال البلد فكيف بباقى الشباب. لقد زادت حسرتنا على مستقبل مصر إذا كان هذا مستوى ثقافة وحوار شبابها وذلك بغض النظر عن الموضوع محل النقاش.
    شكراً

    ردحذف
  27. غير معرف1/14/2007 03:50:00 م

    يا استاذ خالد رمضان .. أرجوك لا ترد .. الحوار بدأ بـ (أحه) و(كسم) .. فلماذا تدخل هذا المستنقع وأنت صحفي مرموق يحترمه أكثرنا ؟... أكثر المدونات في مصر لم تعد وسيلة للتعبير قدر ما هي وسيلة لإخراج الصديد والقذارة المكبوتة .. في كل مدونة سوف تجد ضمن التعليقات ألفاظ (خول) و(كس) و(متناك) لأن الشخصية المصرية تقول وتفعل أي شيء متى ضمنت أنه لا رقابة عليها .. أنت صحفي محترم ونحن نثق بصدقك فكف عن محاولة إثبات ذلك .. أعرف أن اصلك المحترم هو الذي يجعلك تضطر للرد على شتائم السكارى، لكن بصراحة الموضوع لا يشجع على أي رد .. وأنت تعرف ان هناك حالة سعار كلابي محترمة في النت حول كل ما يمت للدستور بصلة ...
    لو شتمني أحد في الشارع بـ (ابن الكلب) فلن أحضر صورة أبي وصورة كلب لأطلب منه ان يتأكد من انه لا يوجد شبه ..

    ردحذف
  28. غير معرف1/14/2007 06:56:00 م

    ايوة ايوة ابتدينا بقة شغل الدستور فى المدونات و التجنيد علشان الناس ترد

    يا اخوانا سيبكم من الناس اللى بتعلق و تشتم

    المواجهة ما بينى و ما بين الاستاذ

    يا ريت نفوكنا بقة من الدعاوى الاخلاقية لانى مش هامسك لسان الناس

    ردحذف
  29. غير معرف1/17/2007 07:27:00 ص

    عزيزى شرقاوى
    شكرا على ماكتبته
    بعض التعليقات هنا لم أتوقف عندها مطلقا لكنى بالأساس تصديت لفكرة فبركة الحوار, ثم اكتشفت لاحقا أن الناس تتعامل بتصوراتها ولن تغير موقفها الساذج من الموضوع, وهو بالأساس موقف غير مهنى وغير قابل حتى لمحاولة الفهم والمعرفة
    نزولا على طلبك هذا سيكون ردى الأخير
    مع تقديرى

    ردحذف
  30. غير معرف1/17/2007 03:38:00 م

    استاذ جيمى بعد التحية

    جريدة الدستور جريدة كويسة بس زى ما قلت بتهول شويا
    اما الاخ اللى شتم الاستاذ ابراهيم عيسى يا ريت يهدى اعصابو شوية


    على فكرة يا كابتن خالد محمود رمضان مش بالغباء ده انو يكتب حوار وهمى وهو عارف ان فى شخصية قذرة زيك هتسال السؤال ده

    جريدة الدستور هتفضل عظيمة

    ردحذف
  31. واد يا جيمى انت مدونتك خطاااااااااااااار

    ردحذف
  32. فضلاً عن امتلاكها لسيارات كبيرة جدا إلى أن ينتهي وضع العفش بها بكل حرص للحفاظ عليه أثناء عملية نقل العفش.
    فضلاً عن أن المؤسسة لا يلزم أن تأخذ العديد من الثروات في مقابل تلك الخدمات التي تقوم بتقديمها.شركة نقل عفش
    شركة نقل عفش من الرياض الى الاردن
    شركة نقل اثاث من الرياض الى الاردن
    شركة نقل عفش ببريدة

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة