الرجوع الى المستنقع

شهر و نصف ، أعتقد انها ليست بالفترة الطويلة و لكن أعتقد انها كانت كافية ، تقريبا انا كنت مهم جدا لدرجة ان الكل كان مستغرب ازاى
انا قادر أقفل المدونة بالشكل دة و طول الفترة دى و كأن المدونة تحولت بقدرة قادر الى عضوى التناسلى اللى مش هاقدر أكيد أعيش من غيره بل ان بعضهم راح يقدم تنظيرا بضينا عن حالى بعد أغلاق المدونة فى سلسلة مصورة متعددة الأجزاء و كأنى بطل لروايات كومكس أمريكية
.
أختراق للسيرفر الموجود عليه مدونتى أتبعه تخريب لــ 250 موقع من ضمنهم موقعى الخاص ، عادى حاجة بتحصل كل يوم و مافيهاش اى شبهة أمن دولة و لا يحزنون ، و لا هاصوت و أقول انا مضطهد و لا مستهدف زى أى بيضة سيبرية عقيمة ، لانى أكيد مش انا اللى هاقلب نظام الحكم و لا كلامى دة متفجرات زييى زى كل فئران الأنترنت
.
العجيب هو رد فعل الأخوة المدونيين ، مش عارف حسسونى انى خلاص فاضلى أسبوع و أموت و إنى اكلينيكيا مش هايعدى عليا النهار الا و انا مصاب بأعراض فقد المدونات و الابتعاد عن العالم السيبرى الرائع بهالاته الأعلامية و نورانياته الكونية المبهرة فى كونك مناضل سيبرى قد الدنيا بتشرب اللبن و تغسل رجليك و تلبس البيجامة و تقعد تناضل على النت لحد الصبح علشان أكيد هاتصحى بعد العصر لأنك عواطلى و مش عندك شغلانة و التدوين بقة برشامة لسد العجز الوظيفى عند سيادتك
.
يمكن الفترة اللى فاتت كانت أمتع فترات حياتى ، على الرغم من أن أخر تدوينة كتبتها كنت زى الزفت ، و لأن حياتى فعلا اتعدلت و بعيش فترة سلام مع نفسى ابتدت تتكون عندى قناعة تامة ان المدونة و التدوين برمته حاجة نحس بنت وسخة ، من فترة كنت أجلس مع صديق ساعدنى فى الحصول على شقة المعادى و بعد سؤاله عن حالى بعد أول ليلة قضيتها فى سكنى الجديد قلتله
.
مفيش كنت بقالى فترة مش بحلم و الليلة دى حلمت انى كنت غرقان فى حاجة كدة زى مستنقع او بركه و فضلت أصارع لحد ما خرجت لقيت دش وقفت تحته و انا مستمتع بالترترة فى مياه البركه الوسخة ، قالى يبقى دة التدوين يا أه يا أه
.
العجيب توقفت عن التدوين و لسه سليم وظايفى البيولوجيه شغالة تمام التمام بل على العكس المح فى الأفق أنفراجة لتعنيتى المزمنة و بوادر اسهال لذيذ قادم فى الطريق ، تقريبا أنتهيت من كتابة ماكيت روايتين كل اللى يعرف فكرتهم من أصدقائى المقربين جدا يبصلى بأستغراب كأنه بيشوفنى لأول مرة و دة شىء لذيذ زيه زى الأسهال اللى انتظرته طول عمرى كدة تمام
.
السرعة الأجتماعية تساوى صفر ، دة كان شعار المرحلة اللى تخلصت فيها من اجتماعيات بضينة مع ناس أبضن ، مقررا الرجوع للبداياتى و انا صبى أرى الدنيا من برجى العاجى اللى رسمته منذ لحظات على اسكتش الرسم الخاص بى
.
لا أعلم السبب الحقيقى لرجوعى .. هل لأنى شخص سادى يستمتع و يقتات على المعارك مع الأخرين ، ام هى زحمة أوراق خواطرى تحت سريرى الجديد ، ام انها رغبة ملحة لأسترجاع شعور البيضان و الخنقة و لكون البيضان فعل يومى طبيعى و يجب وجودها فى حياة كل بنى ادم متزن نفسيا

تعليقات

  1. انا اقولك انت رجعت ليه !!!
    لأن موطنك الاساسي هو هذا المستنقع اللي كنت بتطرطر عليه ولا تستطيع الخروج منه
    هههههههه

    متواضِع قوي ياجمي :)

    ردحذف
  2. لا يبقى انت فوت على نفسك الجزء الاخير بقة من التدوينة ;)

    افهمه كويس هاتعرف انا قصدى ايه

    ردحذف
  3. غير معرف8/28/2007 06:13:00 ص

    بعضهم راح يقدم تنظيرا بضينا عن حالى بعد أغلاق المدونة فى سلسلة مصورة متعددة الأجزاء


    انظر الحيزبون ص 3و4 في
    http://x-ist.blogspot.com

    حيزبون بصحيح يا حيزو

    ردحذف
  4. Hi man, what's up
    I'll give U some comments which may cheer U up:
    "When U R down, there is no place to go but up"
    This is the most Ridicules saying I have ever heard, "If U R down, U could go deep down", that’s what I know.

    Why am I saying this? I don’t know, but that’s the way life goes.

    Why do we keep going on and on with this blogging thing? Because We HAVE TO.

    Why Do we have to? Because we are not quitters, that’s why.

    Unfortunately only the bloggers who started this for fun, only them could stop, but we –simply- can’t

    Remember the movie V for Vendetta. As V says “If U see what I see, if U feel what I feel………….” We know what he sees and what he feels.

    Remember it, someday, maybe- I say maybe- someone important will read one of your essays or mine and have the power to change the shit hole we live in.

    I am not saying some fancy shit - I know my words may seem fancy- but I repeat, we do what we do because we have to do it, because we can’t live without being bloggers.

    We may rest, we may get board, we may take brakes, but we finally will return again,

    ردحذف
  5. CÆSAя DIABLo

    يعنى انتى كمان عايز تحرمنى من حقى الطبيعى انى اقول ان الكلام دة بيضان

    اما غريبة بشكل

    ردحذف
  6. mamado


    " Remember the movie V for Vendetta. As V says “If U see what I see, if U feel what I feel………….” We know what he sees and what he feels. "


    this is the key

    ردحذف
  7. حمدالله على سلامتك يا جيمي

    دي اول زيارة ليا, مدونتك اقل تقدري ليها فوق الممتازة

    مازلت اقرا باقي المواضيع, و تقبل مروري الدائم

    سلام مؤقت

    ردحذف
  8. غير معرف8/28/2007 07:32:00 م

    ياراجل فكك والمهم حمدالله على سلامه الرجوع للوطن
    المهم ماتنساش الزمالك بكام بوسط كدا

    ردحذف
  9. غير معرف8/28/2007 07:46:00 م

    ايوه كده اتعولق وارجع اتحفنا بكلامك الخرا خلينا نشم بقى ريحة كس ام المستنقع

    ياه ده طلعت ابن متناكه نتن بصحيح

    يا اهلا بيك فى الخراره يا كس امك

    ردحذف
  10. S H A H

    يا راجل حرام عليك انا مسحت بوستات اربع شهور كاملين و تقولى المدونة حلوة :s

    ردحذف
  11. muhammed Adel

    ماشى يا سيدى زمالك زمالك زى ما انت عايز

    ردحذف
  12. اخر تعليق اللى شتم

    اهو رجعنا لقرف العيال المتناكة اللى يخافوا يكتبوا اساميهم

    رجعنا تانى لكل واحد عاجز جنسيا و قاعد يلف يشتم و يقرف فى الخلق

    رجعنا تانى نسب و نلعن فى ناس ولاد وسخة كل همهم انهم يتشتموا

    انا مش عارف بصراحة اى واحد يجى المدونة يشتم و خلاص اكيد انا كنت عامل علاقة جنسية مع امه علشان كدة هوه محروق

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة