الواقف وحيدا على ابواب الكونجرس

شاهدته منذ أيام أثناء مرورى أمام مبنى الكونجرس ، إعتقدت للحظات انه احد المشردين إختار منطقة الكونجرس لتكون منطقة نفوذه .. و ما ان لاحظت لافتة الاحتجاج على صدره ، لأعبر الشارع فى لحظة ليجمعنى به حديث شيق

انا : انت هنا ليه و ايه اليافطة دى ؟

هو : انا هنا علشان أحتج على الحرب فى كل مكان

انا : و انت هنا من امتى ؟

هو :انا هنا من منتصف شهر أكتوبر الماضى ... معايا كل اللى محتاجة و قاعد مش يروح

انا : و قاعد المدة دى كلها متصلة

هو : لا قطعتها مرة واحدة علشان اكون جنب صديق مريض و كان محتاج حد معاه

يتدخل احد اصدقائى و يسأله عن ديانته بعد ان لاحظ وجود صليب منقوش على جبهته

هو : أنا إنسان ... فقط إنسان

انا : و انت فاكر اللى بتعمله دة ليه فايده

هو : لو كل واحد فكر تفكيرك دة مش هايعمل حاجة

اودعه داعيا له بالتوفيق بعد إن أعطانى كلمات البحث التى أجد بها مدونته على الانترنت

تعليقات

  1. :)
    يعني هو ده الوحيد اللي عنده دم؟
    طب كويس
    ههههههههههههههههههه
    ده مفروض يتحط في متحف

    ردحذف
  2. صدقينى مش هوه الوحيد فى ناس كتير قوى هنا خلاص طقت من جنابها

    ردحذف
  3. ايوة ايوة عارفة
    ماكان فيه تقرير ان الجيش الامريكي
    احصابه تحبانة
    انا بس مش غايظني غير ان معظمهم افرو امريكان وما كانش العشم السود يعملوا فينا كده ده احنا غلابة زي بعض

    ردحذف
  4. باقول لك ايه لو قابلت ناس عندها ضمير ومأنبها حاول تبتز مشاعرهم على قد ما تقدر ما تهديهمش يمكن يعملوا حاجة ونخلص احنا انت عارفة احنا مافيناش امل نعمل حاجة

    ردحذف
  5. غير معرف3/26/2008 12:01:00 م

    هو مفيش ام صورة ليك فى امريكا علشان ناس كتير بتقول عليك حورتجى ولا حتى خرجت من باب الشعرية هههههههههههههههههه

    ردحذف
  6. == و انت فاكر اللى بتعمله دة ليه فايده ==

    إنت حتى في بلاد العم سام رايح توزع إحباط ع الناس؟؟
    ليه يا بني بتكسر مجاديف دين أم البشر... ما تسيبه ف حاله

    :P

    ردحذف
  7. انينموس


    ايوة انا فعلا مستخبى ... و مستخبى فى شبرا كمان

    و بقول انى فى امريكا علشان ابقى حلو بقة و بروح امريكا

    تيزك هديت ؟

    ردحذف
  8. مينا


    يا ابو مينا هيه عادتى و لا هاشتريها

    يا راجل دة انا احبطت واحد من المحامين بتوع جوانتانامو

    نيهاهاهاهاها

    ردحذف
  9. المهم حكي لي الدنيا بتاعتك ماشية إزاي؟
    مبسوط؟ متضايق؟ إيه الأخبار

    واحشني بجد

    ردحذف
  10. لا الصراحة مش مبسوط بالمرة

    لان الحاجات اللى بتعجب الناس فى امريكا انا كدة كدة بعملها و مش محروم منها فى مصر

    فالجو خنيق قوى انى بعيد عن صحابى

    ردحذف
  11. امثال هذا الرجل و الالاف من اهالي الجنود المقتولين في العراق و افغانستان هيكونوا هما العقبة في سبيل وصول اي جمهوري اخر للمكتب البيضاوي

    بس عجبني اصرار الراجل ده
    احنا لوعندنا منه في مصر كان زمان مشاكل البلد دي اتحلت من زمان
    يلا ربنا يحلها من عنده بقي !
    بييييس

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة